tirsdag 13. desember 2016

Oppgave 7 - Medieinnhold

Velg et visuelt medieprodukt (foto, video) av en av de tre kategoriene: nyheter, underholdning, reklame som har fått din oppmerksomhet i denne uka. Begrunn hvorfor medieproduktet er typisk for kategorien og drøft sakens påvirkningskraft i konteksten den er presentert i.

En nyhet er en hendelse som vi ikke kjenner til, og som blir fremstilt som om den er ny, eller en kjent hendelse der det har kommet til ny informasjon. Og det bør være noe som er viktig, eller som vi gjerne vil vite. (Schwebs & Østbye, 2013, s. 119).

Fotografi er et visuelt medieprodukt som blir brukt mye på nett over nyhetsartikler. Det ser vi på alle nettsider for informasjon og underholdning, som f.eks. på vg.no, tv2.no og nrk.no. Dette er nok fordi det er en enkel måte å understreke noe som står i artikkelen og for å fange oppmerksomheten til leseren. 

Nyhetsartikkelen jeg har valgt handler om været her i Norge i juletiden. Overskriften lyder; «Ikke en gang værgudene vet hvordan juleværet blir». (Toppe, 2016, 13.12.). Da har forfatteren mest sannsynlig tatt utgangspunkt i bildet øverst i artikkelen som viser et værkart over Europa, som viser et lavtrykk på vei mot Norge. Dette lavtrykket er underlig nok formet som et spørsmålstegn. Dette er blitt fremhevet i bildet med en rød ring, slik at leseren skal kunne se dette med en gang, dermed fanger det større interesse for å klikke seg inn på artikkelen.

Overskriften henger godt sammen med bildet og det hele blir egentlig ganske morsomt, spesielt nå som vi vet at været i det siste har oppført seg litt merkelig. Igjennom artikkelen får forfatteren frem denne forvirringen som værsituasjonen har skapt, samt prognoser for været fremover. Helheten av innholdet i artikkelen vi jeg si fungerer godt til overskriften og bildet.

Jeg tror ikke denne saken har så mye påvirkningskraft annet at den gir oss mer informasjon om hvordan været oppfører seg nå, og prognosene for været fremover i desember og januar. Personen som blir omtalt i saken (Storm-meteorolog Frode Korneliussen) tok en sjanse og hevdet i oktober at vi ville få en hvit jul i år, men bommet totalt. Alle kan gjøre en feil og det er noe en må tåle, spesielt når det kommer til været. Men man blir kanskje litt skuffet over at han tok feil, for hvem ønsker seg vel ikke en hvit jul?


Litteraturliste:

Schwebs, T., Østbye, H. (2013) Media i samfunnet, Det norske samlaget, 6. utgåve

Toppe, R. (2016, 13.12.). Ikke en gang værgudene vet hvordan juleværet blir. Hentet fra http://www.tv2.no/storm/8796713/


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar